171 ﴾ ای سالک !

یقین در عرفان بر سه نوع است:
1. علم الیقین
2. عین الیقین
3. حق الیقین
1 ) علم الیقین: یقینی است که سالک پس از طِیِّ منازل عرفانی در سیر الی الله،‌ از طریق کشف حقیقی به آن می رسد و آن محبّتی از طرف حق برای سالک است و از فلسفه و منطق و عقل خارج می باشد.
2 ) عین الیقین: یقینی است که سالک پس از طِیِّ منازل عرفانی و در سیر فی الله، از طریق دل شهود می کند و این علم غیرقابل بحث وخارج از عقل و فلسفه و منطق می باشد.
3 ) حق الیقین: یقینی است که سالک پس از طِیِّ منازل عرفانی، در سیر بالله (ولایت) وارد و دیگر به حقیقت می رسد و در قاب قوسین قرار و به عنوان عارفِ واصل محشور و باعث هدایت و ایمان سالک دیگر می شود و چنانچه به مرحله ی سیر مِنَ الله برسد به عنوان استاد و دستگیر، مأمور می گردد و جزو اولیای خدا می شود.

استاد عباس شهریاری سنگسری




دانلود بصورت تصویر